° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° ° °

Saturday, December 12, 2009

Mati hidup semula........

11/12/09

Nak cite tak... sedang aku asyid menaip, tiba-tiba aku menerima pangilan, aku melihat di skin telefon 'my mom' oooh ibu, aku menjawab panggilan ibuku alam kah terkejutnya aku ibu memberitahu, jiranku yang juga rakan baik ibuku meninggal..... selepas selesai bercakap dengan ibuku, aku tidak dapt fokus terhadap kejeku, tanganku mula ketar dan x dapat buat apa2....

aku terus menelefon temanku, yang meninggal tu merupakan ibu angkatnya, dia menjawab pangilanku, dia begitu terkejut kerana temanku baru selesai membuat panggilan dan bercakap dengannya..


Aku begitu terharu kerna aku tidak sempat berjumpa dengannya sedangkan dia datang ke rumah ku kelmarin untuk melihat dan mengenali rumah baru yang siap dan aku kediami sekarang, sedangkan aku dan ibuku keluar ke bndr.


Tidak lama kemudiannya telefonku berbunyi lagi, aku melihat di skin telefon 'my mom', ooh ibu lagi aku segera menjawab panggilan itu.... alakah leganya rasa hatiku rupa2 tersilat orang namanya sama, orng yg tersilap itu tinggl berhmpiran rumahnya..... Aku terus menelefon temanku untuk memberitahu berita gembira itu....


Aku juga dapat penganjaran dari setiap yang berlaku, janganlah terburu-buru pabila menerima sesuatu berita hadapilah dengan tenang, mungkin apa yang berlaku sudah ditetapkan oleh Allah s.w.t untuk menguji kita, mungkin aku leka dlm sesuatu tindakan......

Saturday, December 5, 2009

kekalutan......

5/12/2009

Ari ni aku pergi keje cam biase dlm keadaan hujan yang agak lebat, skit lg nk sampai.... tiba2 aku teringat sesuatu.... alamat! ..... baju keje t'tinggal...aku dengan sepantas kilat membelok ke suatu jln kg kononnya nak lari daripada lampu isyarat lah, setiba sampai kat jln kg tu aku terkejut, melihat rmai org dekat situ aku sempt memandang aku melihat ada keranda, ooh rupanya ade org meninggl, aku terus memulakan perjalanan.

Tiba-tiba jln yang ingin aku lalu tutup kerana sedang dibaiki, aku terasa sangat malang ari itu jam sudah menunjukkan 8.15 a.m aku sepatutnya dah sampai. Aku meneruskan kan perjalanan dan memasuki satu jln kecil yang agak teruk dan x bertal... tayar motorku terasa sangat licin hingga beberapa kali nak terjatuh, hampir semakin jauh perjalananku.....

Aku x kira bonggok pun aku langgar dengan laju...... Aku mula terfikir jln yg aku lalui ini salah serta tiada jln keluar, dengan itu aku pun terus berpusing balik motorku, berjln lurus menuju ke jln besar yang mempunyai lampu isyarat, sekejap je aku sampai kat rumah.......

Setibanya sampai kat umah aku terus berlari mendapatkan baju kerjaku.... barulah aku meneruskan perjaln ke tempat keje ku tak sampai 10 minit pun aku sampai, bukannya jauh sngat umahku dengan tmpt keje.... aku tiba pada kul 8.25 minit. Lamanya aku sampai akibat tersesak... plak tu aku bru tinggal rumah baru ku 4 hari.....

Setibanya di tempat keja sedang leka melakukan keja tiba2 gelang kristal yang aku baru beli putus, dan aku melihat lengan sebelah kananku gelang satu lagi tiada, aku tak tahu jatuh di mana mungkin dlm ku sedar tadi gelang terjatuh, nasib baik gelang itu harganya agak murah..... tak lah terasa sangat tak macam gelang kristal yang putus tu .... harganya agak mahal kalau hilang manangis jugak aku...

Dari situ lah ari ini aku dapat pengajaran janganlah terlampu kalut dalam berbuat sesuatu hingga jln dekat pun menjadikan jauh dan teramat jauh... short cut lah... kononnya.

letih....

5/12/2009

Sudah lama aku masuk kan cite baru dlm blogku maklumatlah aku baru pindah umah betul2 sibuk, aku baru pindah umah baruku pada ari isnin mlm pada 30 Dis 2009, memang begitu memenatkan.

Pada 4/12/2009 sepupu ku kawin aku menolong kerja-kerja di bahagian dapur tapi gembira kerna banyak pengalaman yang aku perolehi...

Alahamdulilah semuanya berjalan lancer, dan aku bersyukur pada ari tersebut hujan sudah berhenti….. maklumat tempat die tinggal tu… cepat naik air bile hujan……….

Thursday, November 26, 2009

Teman...

Pada 25 Dis 2009, aku telah menjaga nenek ku yang berada wad, tempat kul 10.00 mlm aku di kehendaki bermalam di mlm disana.

Setibanya di wad, tidak sampai 5 minit aku mendapat teman baru, dia merupakan pesakit di situ, aku begitu simpati dengannya, dia sebaya denganku tapi pelbagai jenis penyakit yg dihidapinya…… dia begitu ramah dgnku bagaikan sudah kenal lama dengannya aku dan dia boleh berkongsi cerita macam2 dengannya ……. Selepas ini aku berharap dapat berjumpa dan berhubung dengannya kembali suatu hari.

Pada keesokan arinya, dengan arahan doktor, Alahamdulilah nenekku dan temanku dapat keluar dari wad maklumlah pada 27 Dis 2009, umat islam akan menyambut Hari Raya Aidiladha. Akhir boleh juga nenek ku beraya di rumah.

Saturday, October 24, 2009

Ini aku adalah gambar aku dan member di tempat keje ku..... tapi sekarang mereke berdua telah berhenti keje......

kedua-dua menyambung pelajarannya tapi tempat berlainan tau.....

sekali-skala aku rindu gak kat dia org, nak-nak klu berkumpul ramai-ramai memang kecoh....

Aku menulis blog ini, kerna tiba-tiba je.... rasa rindu kat dieorang..... rindu dengan gelak tawa mereka berdua.... entah bile dapat berkumpul beramai-ramai dengan rakan sekeje sekarang & rakan sekeje dahulu.... aku ingin sangat berkumpul beramai-ramai..... harap2 hasratku tercapai.....

Gambar di atas ini plak adalah rakanku yang paling rapat mase tu...... namanya imah, dialah temptku berkongsi masalah dengannnya......

Aku tetap berhubung....tapi tak lah macam dulu bila bekerja dengannye memang x bosan ade je... cite yg ingin dikongsi.......

Aku xthu knp aku begitu rapat dengannya padahal sebelum ni aku tidak mengenalinya mungkin kerana satu kepala kot....

Aku x postkan blog pada hari aku buat blog ni, maklumlah cbuk skit, pada keesokan harinya aku masuk keje tengahari x sempat nak sambung blog tapi aku berpuas hati dan gembira.....

Pada 25/10/2009, tak disangka-sangka masitah & kakak yang datang pastu imah plak yg datang akhirnya terubat juga rinduku pada dia orang walaupun sedikit, biarpun mereka berdua datang hanya sekejap, skali aku terfikir inilah betapa indahnya & agongnya cipta Allah s.w.t. Bila perasaanku mengingati seseorang tidak lama kemudian dia pasti muncul.......

Ibarat terjadi pada rakanku..... padahal mereka berdua datang secara berasingan dan tidak terserempat pun antara mereka berdua walaupun pada hari yang sama dan dapat berjumpa denganku......

Sesungguhnya Maha suci Engkau ya Allah, tidak lah Engkau ciptakan semua ini sia-sia. Maha suci Engkau..... Subhanallah Maha Pencipta atas segala sesuatu..

Tuesday, October 13, 2009


TAZKIRAH REMAJA - LIMA CARA SYUKURI NIKMAT ALLAH

KETIKA Saidina Umar al-Khattab mengerjakan tawaf di keliling Kaabah, beliau terdengar doa seorang lelaki.

"Ya Allah masukkanlah aku dalam kumpulan orang yang sedikit."

Terkedu juga Saidina Umar dengan doa yang agak ganjil itu.

Biasanya manusia suka kepada kumpulan yang ramai. Malah, kita sendiri mahu mempunyai ramai kawan. Jika pengikut ramai, lagi kukuh dan gah kita.

Tetapi lain pula halnya dengan lelaki terbabit.

Apabila ditanya, rupanya lelaki itu menjelaskan begini, Tidakkah tuan baca dalam al-Quran. Allah menjelaskan ayat yang bermaksud ...... sedikit sahaja di kalangan hamba-Ku yang bersyukur ..... Rupanya, dia berdoa supaya menjadi golongan orang yang bersyukur.

Daripada ayat itu, memanglah Allah memberitahu kita sangat sedikit orang yang tahu, berterima kasih dan bersyukur. Tersenyum Saidina Umar.

Sangat ramai di kalangan manusia sibuk berfikir bagaimana hendak mendapat yang diidamkan. Tetapi sangat sedikit manusia yang berfikir, bagaimana hendak bersyukur dan berterima kasih kepada Tuhan dengan apa yang dimiliki.

Kita wajib bersyukur kerana dengan bersyukur kita mendapat jaminan pertambahan dan gandaan. Yang menjamin ini datang daripada Tuhan Yang Maha Kaya lagi Berkuasa iaitu Allah.

Firman Allah bermaksud: "Jika kamu bersyukur nescaya Aku tambah nikmat dan jika kamu kufur sesungguhnya azab-Ku sangat pedih."

Jika kita perhatikan, zaman sekarang mana ada yang percuma. Semuanya mesti dibayar, malah sikit-sikit bil, sikit-sikit bil. Lambat bayar kena amaran, lama-lama kena tindakan.

Tetapi Allah, Tuhan Yang Maha Kaya, boleh memberikan secara percuma tanpa bil seperti udara percuma, jantung percuma, mata dapat melihat tanpa bayaran, malah semuanya tidak kena bayar.

Apabila dikenangkan kebaikan percuma, sepatutnya timbul rasa terima kasih dalam diri kita kepada pihak yang memberi itu iaitu Allah. Itulah namanya bersyukur.

Remaja yang sentiasa fikirkan kebaikan orang tuanya juga akan timbul di dalam dirinya rasa ingin membalas budi terhadap segala jasa dan pengorbanan mereka yang tidak terkira.

Bersyukur itu sangat besar kedudukan dalam Islam. Tetapi jika tidak bersyukur jadi kufur.
Oleh itu, marilah kita bersyukur. Bagaimana bentuk syukur patut kita lakukan? Sebenarnya ada lima bentuk syukur nikmat perlu kita renungkan.

Pertama: Yakinlah segala nikmat itu datang daripada Allah.

Kedua: Apabila kita mendapat pujian kerana sesuatu kelebihan, pulangkan kepada Pemberinya iaitu Allah. Kalau kita cerdik, ucap saja 'alhamdulillah' (segala puji bagi Allah) kerana yang memberi otak dan kecerdikan ialah Allah.

Ketiga: Terima kasih pada orang yang menjadikan penyebab nikmat. Bila cerdik kena syukur juga pada orang yang membantu kita cerdik seperti guru dan ibu ayah.

Keempat: Jadikan segala nikmat diperoleh sebagai jalan mendekatkan diri kepada Allah.

Jika kita mendapat anak misalnya, cara bersyukur ialah didik anak betul-betul hingga menjadi orang berguna pada agama, bangsa dan negara. Mereka yang menjadi guru dan mempunyai ilmu patut berkhidmat dengan ikhlas untuk umat.

Kelima: Ceritakan nikmat anugerah Allah itu kepada orang lain. Memperlihatkan sebahagian nikmat adalah termasuk dalam erti kata syukur. Tetapi dalam bab ini, kita mesti berhati-hati, kerana dibimbangi mengundang riyak

Sunday, October 11, 2009

Simpati...... 11/10/2009

Ari ni aku msuk keje cam biase.... tiba-tiba datng seorang customer wanita dngan seorang lelaki yang sedang mendukung seorang baby yang comel... aku menatap wajah wanita itu rase cam kenal tapi aku lupa namenya, aku terfikir camne nok tgurnya, ia datng utk print resume suaminya. Dengan izin Allah s.w.t aku tersalah klik resume wanita itu.

Ternyata mmng dia lah org yang aku jangkakan. Aku memula perbualan dngn menanyekan namenya, dia adalah bekas staff dekat syarikat yang pernah aku praktikal dulu dia memang baik orgnye serta banyak memberi tunjuk ajar kpdku. Ia hanya tua setahun denganku dan baru berkahwin thun lepas. Aku sangt gembira dpt berjumpa dengan insan yang lame tidak ku temui ternyata begitu cepat masa berlalu.


Selepas rakanku beredar dari tempatku, aku terpandang seorang customer wanita, dia sudah selesai membayar, tpi dia menarik perhatian ku kerana aku lihat dia bersungguh-sungguh menampal sampulnya dgn tip. Dia memandangku, ternyata dia memulakan perbiacaraan.... Mklum lah aku ni pendiam sdkt ssh utk memulakan perbualan...hehehe...

Aku bangun menghampirinya, aku dpt rasakan ada sesuatu yg ingn dismpaikan. selepas mendengar citernye aku begitu simpati & sedih dgn masalah yg berlaku kepadanya. Aku begitu kesal dgn tindakan sesetengah manusia skrng. Dia memberitahuku ia difitnah, ade org yang ingin menjtuhkannya & skrang ni dia menangung malu.

Dia begitu hairan siapakah yg menyebar no. Fonnya ke dalam
internet serta mngandungi perkataan yang mengairahkan sedangkan dia tak lah celik IT sngt yang ade cume email je.... skrng ni hdupnya begitu tertekan, sentiasa menerima panggilan yg tidak diketahui. Dia dpt mengetahui mklumat itu pun dari org yg membuat panggilan kpdnya.

Oleh demikian, perkahwinannya serta merta dibatalkan serta pertunangan diputuskan, family nya pun turut menanggung malu dgn penduduk kg.


Dengan izin Allah s.w.t, dia dpt merasakan perempuan itu yg melakukannya tetapi dia x mengenalinya, bakal suaminya mengenali serta ia jg mengetahui bahawa perempuan itu memang bekerja bahagian komputer. Dia merasakan Berkemungkinan perempuan itu ingin memiliki bakal suaminya.

Dia telah membuat Surat Saman untuk dihantarkan kepada org yg fitnahnya, supaya masalahnya dpt diselesaikan dengan segera serta dpt mengambil tindakan kepada org yang fitnahnya itu.


Tapi sayang aku x dpt berbual lame dgnnya, kerana aku ade keje, dia berlalu begitu saja..... aku terasa sdkt kesal kerana x dpt membantunya...... Jam menunjukkan pkul 5. 10 mnt, dah tiba masa blik keje... happy yer..... setibanya sampai kat umah aku berehat jap...

Aku tak tahu kenapa aku masih teringat kat wanita yang difitnah tu, mungkn aku x dpt membantunya....
mlm itu aku mendoakan agar masalahnya dpt diselesaikan serta namanya dpt dibersihkan aku amat berharap dia mendpt kebahagian dan ketenangan serta dpt melangsungkan perkahwinan yang tertangguh itu..... ISYALLAH...

Friday, September 18, 2009

SALAM AIDILFITRI


MAAF ZAHIR BATIN

KLU MEMANDU TU PERHATIAN- HATI DI JALAN RAYA.......

Permata Yang Dicari

video

Zikir Taubat

video

Thursday, September 17, 2009

wanita......


Akalmu senipis bilahan rambut,

Tebalkanlah ia deangan limpahan ilmu,

Jua hatimu bak kaca yang rapuh,

Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh….


Tercipta engkau dari rusuk lelaki ,

Bukan dari kaki untuk dialasi,

Bukan dari kepala untuk dijunjung,

Tapi dekat dibahu untuk dilindungi,

Dekat jua di hati untuk dikasihi,

Engkaulah wanita Hiasan duniawi….


Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok,

Jika datangnya dari kayu yang bengkok,

Begitulah peribadi yang dibentuk….


Didiklah wanita dengan keimanan,

Bukanya harta ataupun pujian,

Kelak tidak derita berharap pada yang binasa….


Engkaulah wanita istimewa…..


Sedarilah insan istimewa,

Bahawa kelembutan bukan kelemahan,

Bukan jua penghinaan dari Tuhan,

Bahkan sebagai hiasan kecantikan…..


Tuesday, September 15, 2009

Cerpen Best Yang PernahKu Baca




Masa semakin suntuk..Kurang dr setengah jam lagi maka akan hancur berkecailah segala angan dan impianku..usaha nk batalkan perkahwinan yg x msuk akal ini semakin nipis peluangnya. Hampir setengah tahun aku cuba untuk memujuk ayah untuk membatalkan perkahwinan ku ini. Apalah daya ku..aku insan biasa yg xmampu untuk melawan kata mak ayah yg membesarkan aku selama ni.. mak pon berpihak pada ayah..mereka sangat sukakan Adli sufian yg mereka jdkan anak angkat sejak kecil itu.. aku dah anggap dia mcm abg aku sendiri, xpernah ada perasaan syg melainkan rasa kasih seorang adik pada abangnya. Mampukah aku menukar syg ini kepada cinta??.oh tidak!! Xmungkin. Ini bukan cerita novel yg mane kawin bukan atas dasar cinta akhirnya bawa bahgia. Ini kisah benar dan reality. Mana mungkin kisah ini berakhir dgn happy ending?

Peluh mula menitik laju di dahi. Tangan ku sejuk dan aku sgt gementar menanti detik yg bakal tiba. Kak ita memandang aku sepi. Kak ita seorang saja yg paham akan perasaan aku. Namun kak ita juga xmampu untuk merubah keputusan ayah kami. Aku memeluk kak ita, air mata yg ku tahan2 menitis jua. Mak hy memandang kami.

"Sya, jgn mcm ni nak, sya buat mak susah hati" mak mula bersuara. Aku tau mak dgn ayah syg kat aku. Tp aku xpaham kenapa mak ngan ayah berkeras nk jodohkan aku ng Adli.

"sya xde pape mak. Mak jangan risau."

Suasana di masjid tempat berlangsungnya majlis akad nikah ku tetiba jd kecoh. Mak bergegas mendapatkan ayah ku di sudut ruang lelaki. Dari jauh aku dpt melihat kerisauan yg perpapar di wajah mereka. Aku mula xsedap hati. Apa yg berlaku?? Mane adli?? Kenapa dia masih xsampai2 lagi?? Majlis sepatutnya dah mula. Aku bermonolog sendiri. Mak datang menghampiri aku. Lantas aku dipeluknya. Mak menangis?? Tapi kenapa??

"mak!! Mane abg adli?? Apa yg dah jadi mak?" walaupon xsetuju dgn pernikahan ini tapi aku tetap risaukan abg adli. Kami membesar bersama di rumah yg sama dan dijaga oleh mak n ayah yg sama walaupon dia hy lah abg angkatku tp aku xpernah anggapnya asing dlm keluarga kami.

"Adli accident sya. Dia kt hospital sekarang. Jom lah kita pergi tgk dia.. Teruk juga keadaannya."

Accident!!!!!!! Abg adli accident?? Ya Allah kau lindungilah dia. Aku mula menangis sama. Kak ita disebelah juga jelas terkejut mendengar berita itu. Baru sekejap tadi dia berbual dgn adli di telefon. Jelas adli sgt gembira pada hari ini dan xsabar mahu bertemu sya. Kak ita tau dari dulu lagi adli sgt sygkan sya. Cuma sya yg xsedar akn hal itu. Adli sendiri tau bhw sya tidak rela mengahwini nya tp dia hanya menurut kata ayah. Ayah mahu nikahkan diorang dan walaupon Adli gembira namun terselit rasa kesian pada sya kerana gadis itu terpaksa menerimanya sebagai suami. Adli bernekad akan membahagiakan sya dan yakin gadis itu pasti akan dapat menerimanya suatu hari nanti.

Kami tiba di hospital 40 min kemudian. Doctor memberitahu bahawa adli selamat dan kecederaannya agak terok walaupon tiada kecatatan kekal berlaku. Aku menarik nafas lega. Kelihatan wajah pucat adli terbaring di atas katil. Dia cuba tersenyum walaupon jelas dia terpaksa menahan sakit. Kepalanya berbalut. Banyak kesan calar di badannya.

"mcm mane kamu adli?" ayah mula bertanya.
" adli xde apa2 ayah. Sikit je ni. Adli cuai td masa bwk kete. Tu yg terbabas."
"kamu buat kami risau la li. Nk accident time2 ni plk. Tgk ni!! dah xjadi kawen" kak ita mengusik.
"hisyhh kamu ni ita. Bende dh nk jadi, bkn nye bdk tu mintak"mak membela adli. Aku hy diam..
"nk wt cmne kak. Dah nasib badan" adli seakan sedih.. sempat juga dia menjeling sya disebelah kak ita yg hy diam dr tadi.

Disebabkan kemalangan itu, pernikahan ku ditangguhkan 3 bulan lagi. Adli dh semakin sihat. Dia hy ditahan seminggu di wad. Tp majlis kami di tangguhkan pada 3 bulan lagi sebab time tu cuti sekolah dan membolehkan sanak saudara dtg pada hari tersebut. Aku dh blk ke kedah. Byk assignment yg kena siapkan tambahan lagi final exam sudah dekat. Aku kena beri sepenuh perhatian pada pelajaran.

Adli selalu menelefon dan menghantar sms pada ku. Tapi aku jarang membalasnya sebab kesibukan dan kemalasan aku untuk melayan kerenahnya yg kadang2 seperti bdk2 itu. Masa yg ada tanpanya harusku gunakan sebaik mungkin. Bukannya aku benci tetapi aku rasa bersalah padanya kerana tidak dpt mencintai dia seperti dia mencintai dan menyayangiku. Ya! Dia mmg mencintaiku. Dh lama aku tau benda ni tapi aku sengaja buat2 xfaham.

Pada sebelah malam, aku sering menghabiskan masa study di library. Kadang2 lily akan temankan aku dan kadang2 aku pergi sorang2 je. Pukul 10 mlm library dh nk tutop br aku blk. Ramai gk siswa siswi yg study kt sana. Ada yg wat assignment. Yg couple2 pon xkurang ramainya. On da way nk balik ke hostel aku terserempak ngan ziqrul. Lama xnmpak dia.

"oit sya. Sombong ko skunk?"
"ha ziqrul. Eh ne ada. Aku bz r. assingnment belambak xciap ag"

Kami duduk di bangku ditepi library dan berbual2. tak sedar mlm dh semakin pekat. Tetiba aku di sergah oleh pak guard yg meronda time tuh. Kami di tuduh berkhalwat dan melakukan perkara yg xsenonoh. Walaupon pelbagai alasan yg kami beri, tetap xditerima oleh pak guard uitm tuh. Mati aku!!! Aku mula takot. Kalo hal ni smpai ke pengetahuan famili aku, pe aku nk wt. mesti mengamuk ayah aku yg memang panas baran tuh. Aku mengerling ziqrul. Kenapa ziqrul belagak selamba jer? Dan kenapa ziqrul peluk aku tetiba n then time tuh gk pak guard dtg?? Pe yg jd ne sebenarnya??

Disebabkan kes tangkap basah tu aku kena gantung kuliah seminggu. Ziqrul pon same. Aku dh xjumpa ziqrul dh pastu. Mane dia menghilang ntah. Famili aku dh tau pasal kes tu. Aku blk umah dgn perasaan takot yg amat. Gerenti ayah xcaya kat aku? Mak, n kak ita pon mesti terpengaruh ng citer yg diorang dgr tuh. Adli?? Dia percaya kat aku x?? Terok aku kena marah, ayah tampar aku. Dia malu sgt atas pe jg jadi. Mak senyap je tapi aku tau mak n kak ita pon marah kat aku. Aku nagis giler2 time tuh. Aku cuba bela diri tapi xsape pon caya kat aku. Berita aku kena tangkap basah dh tersebar satu kampong. Aku pon xtau saper yg buka mulut. Xsangka adli pon same, xcaya kt aku. Dia kata aku pempuan murah. Aku sakit ati ng dia. Smpai ati ckp aku cmtuh.

" kalo sya suke kt bdk tuh, bwk dia jumpa mak ng ayah, npe bodoh sgt wt bende tuh. Xmalu ke? Kalo xmalu sekalipon igt laa kt famili.. jgn nk malukan keluarga. Belajar tinggi2 tapi otak xde.. sial!!" tengking adli.

"abg pon xcaya kat sya?? Abg! Semua org kat rumah ni pulaukan sya.. abg plk wt sya camni. Smpai hati abg."

Tersentap aku mendengar kata2 adli pada hari tuh. Air mata aku hmpir menitis tapi aku gagah kan diri untuk bertahan. Huh!! Xpernah dia tinggikan suara pada aku. Disebabkan xtahan dgn kata2 hinaan adli dan maki hamun ayah n sikap membisu mak n kak ita yg mogok xmau ckp ngan aku, aku membawa diri ke rumah intan. Kawan baikku time sekolah menengah dulu. Dia sekarang dh keje. Keje kilang kat kL. Aku tinggal ng dia wt sementara. Intan byk bagi semangat kat aku. Aku terhutang budi dia. Dia baik sgt kat aku. Sampaikan masa aku nak blk kedah lepas penalty dh abis tu pon dia siap bagi aku duit. Aku malu sebenarnya nk amik tapi disebab kan aku mmg perlukan duit aku amik gk.

Kes aku ng ziqrul masih hangat jd buah mulut semua pelajar kat kampus tu. Aku terpaksa tebalkan muka dan berlagak seperti xde apa2 yg jd. Aku beruntung ada kawan2 yg memahami dan percaya kat aku. Lily, zira farah dan nora lah tempat aku mengadu..Aku try cari ziqrul, tp dia spt dh lenyap dr uitm ni. Aku ty member2 dia tp xde sape pony g nk gtau aku. Diorang siap tuduh aku plk yg perangkap si ziqrul tu. Huh!! Apa kes!!!!!! Xde mkna nya aku nk wt keje bodoh tu. Bkn nya menyenangkan aku, memporak perandakan idop aku ada lah.

Aku masih xputus asa. Sampai ke lubang cacing skalipon aku akan car kau ziq. Aku yakin ko ada sembunyikan sesuatu dr aku. Aku tau ada dalang disebalik semua ni. Kita dah kawan lama ziq, tp nape ko wt aku cmni. Byk kali aku try call ziqrul tp dia off henset. Akhornya aku wt keputusan nak cr dia kat rumah dia. Aku tau mane kg dia. Itu jela jln terakhir, aku mesti bersihkan nama aku. Aku blk ke bilik utk sembahyang zohor sebelum aku berangkat ke pahang, kg ziqrul.

Tp malang xberbau. Aku nmpk kete adli kt depan asrama. Dia dtg bersama ayah. Aku lalu pergi menyalami tangan ayah. Ayah hy mengenggam tanganku kejap dan mata nya langsung xmau pandang aku. Ayah masih berkecil ati ng aku. Ayah!! Waaarrhhhg aku rasa cam nk nangis je time tu.

" sya berhenti belajar, ikot ayah blk!"
aku tersentap. Ayat pertama ayah meruntun hati aku Itu ke tujuan ayah dtg jauh2 sampai ke kedah ni??.
"tapi ayah..!"
"ayah xnak sya rosak hidup kat sini."
"ayah! sya xsalah ayah. Semua tu fitnah". Aku dh nangis dh time tuh.

Dah. Ayah xnk tgk apa2 lgi. Kami dh siap kan semuanya. Lusa sya kawin ng adli. Sya kira bertuah lagi sb adli masih sanggup nk kawin ngan sya. Kita lupakan apa yg berlaku dan tu je jlnnya untuk bersihkan nama keluarga kita" Sayu suara ayah. Ada sebak didlm kata2nya.

" sya jnji akan ikut apa yg ayah ngan mak nak. Sya sanggup berhenti belajar n sya akan kawin ngan abg Adli tapi sya minta satu je. Ayah bagi masa kat sya 24 jam. Sya tak blh ikut ayah blk ari ni. Tp sya janji sebelum majlis akad nikah lusa, sya akan sampai kat rumah. Ayah percayalah kat sya."

"percayakan Sya?sebab terlalu percaya laa terjadinya benda nih semua" adli pula bersuara. Ada nada sinis dan penuh kebencian dia pada aku.

"abg adli, sya akn buktikan yg Sya ni xsalah. Sya akan bukak mata semua org yg pandang serong dan tak percayakan Sya. Lusa sebelum kita nikah Sya akan blk. Sekarang ni abg bwk ayah blk dulu."

Aku lihat ayah seakan sedang berfikir. Mungkin ayah xpercaya kan aku. Mungkin dia pikir aku akan lari. Aku harus meyakinkan ayah.

"sya sumpah atas nama mak. ayah tlg lah bagi sya peluang nk bersihkan nama sya." Aku sudah mula menangis. Pedih hati ni bila org yg plg kita syg dah benci kat kita. Aku harus kuat. Ya Allah! Tabahkanlah hati hambamu ini.

" baiklah sya. Kalau itu yg sya nk. Tapi ingat kalo sya xblk sebelum akad nikah pada hari lusa ni, jgn Sya berani nk tunjuk muka depan mak ngan ayah. Kami tak kan mengaku sya sebagai ank kami lagi. Tak blk rumah bermakna sya dh putuskan hubungan kita." Tegas dan lantang kata2 ayah.

Aku mengiringi jejak2 kereta adli dgn iringan air mata. Ayah juga menangis.aku nmpak tadi walaupon ayah cuba berlagak tenang. Aku tau ayah sgt2 sygkan aku. Ayah plg sayangkan aku. Ayah mesti sgt2 kecewa dgn apa yg berlaku. Sya juga sygkan ayah.. sya akn buktikan pada ayah, pada mak dan pada kak ita yg sya kena fitnah.

Aku sampai ke pahang pada jam 6.30 ptg. Susah juga mencari rumah si ziqrul tu. Walaupon aku ada alamatnya tp agak susah nk mencari sebab aku xbiasa dgn tempat tu. Aku xpatah semangat. Alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan, alang2 dh sampai kesini, aku akan tetap tetap berusaha mencari! Disebabkan hari dh nk mlm aku tangguhkan dulu pencarian aku. Aku mencari masjid atau surau berdekatan. Selepas menunaikan solat maghrib aku terlelap sekejap sebelum aku dikejutkan oleh seorang makcik.

"anak ni dr mana? Kenapa tido kat sini?" ramah makcik siah bertanya.

"saya sya makcik. Sy dtg dr kedah. Nk cari kawan kat sini. Lepas sembahyang maghrib tadi xsangka terlelap plk saya"

"oo.. kalau mcm tu mari lah ke rumah makcik. Tu kat depan tu je rumah makcik. Esok jela pergi rumah kawan kamu tu. Dh mlm ni xelok anak dara berjln mlm2 ni"

Aku berfikir sejenak. Betul juga cakap makcik siah tu. Aku xblh terlalu berani. Apa2 pon aku tetap seorang perempuan. Aku terima pelawaan maksik siah. Rumah dia kat depan surau je. Hy beberapa langkah dh pon smpai. Makcik siah membawa aku ke bilik anak perempuannya.. selepas membersihkan diri dan sembahyang isyak makcik siah dan keluarga mengajak aku mkn bersama. Kasma ank perempuan makcik siah baik ngan aku. Walaupon dia muda 2 tahun dr aku tp kami mudah mesra.

"duduk laa kak. Jgn malu2. wt je cam rumah sendiri" kasma mempelawa mesra.

Br je nk menyuapkan nasi ke mulut kelihatan seorang pemuda masuk ke dlm rumah. Anak makcik siah kot. Aku meneka.

"hah! Along br blk? Mari sini duduk makan sama." Pakcik kamal mengajak. Aku hy tunduk dan meneruskan suapan. Di kepala ku hy teringatkan ziqrul. Ziq, aku akan cr kau!

Lelaki yg dipanggil along tu dudok di dpn aku. Aku secara automatiknya lantas angkat muka. Ziqrul!!!

Aku tiba di rumah tepat pada masanya. Majlis hampir bermula. Kali ni majlis kawin aku hy sederhana. Hy akad nikah je. Xde majlis persandingan yg mak dan kak ita rancangkan sebelum ni. Aku xkisah. Majlis ini xpenting bg aku. Yg penting aku nk semua org tau cerita sebenar. Ziqrul dan famili dia bersetuju utk ikut aku blk kg. ziqrul dh jelas kan kat famili aku pasal apa yg dh jd sebelum ni. Ada org nk fitnah kami. Ziqrul di paksa untuk memerangkap aku. Dan org yg mengupahnya adalah kawan baik aku sendiri. Lily! Lily juga satu kampong ngan aku. Aku mmg xsangka member baik aku sendiri yg tikam aku dr belakang.

Rupanya lily bengang ngan aku sebab aku akan kawen ng adli. Dah lama lily suka kat adli tp aku sndiri pon br tau selepas ziqrul bukak mulut. Ziqrul ni pon satu, Buta cinta. Sebab sygkan lily dia sanggup wat fitnah kt aku.

Aku lega. Semuanya dh selesai. Aku berjaya buat famili aku percaya kat aku blk. Aku xsalahkan diorang. Mungkin benda ni sgt2 melukakan hati diorang. Seperti yg dah aku jnji kat ayah, aku berhenti belajar. Dan aku pon dh jd isteri adli sekarang. Lepas apa yg berlalu, aku dah xbyk cakap ngan adli. Aku masih xdpt terima apa yg dia ckp kt aku. Hinaan dia terngiang2 kat kepala hotak aku.

Ingat senang ke nk lupa?? Sebab rasa bersalah kat aku, adli benarkan aku terus belajar. Adli tukar kerja kat kedah. Aku xtinggal ng dia. Aku dok asrama. Hujung minggu br aku blk. Mak ayah xtau pasal ni. Adli pon dh jnji nk rahsiakan benda ni . Aku xtau nape tp aku xblh tengok muka dia. Benci!!

Hari ni khamis, hari yg plg aku xsuka. Aku kena blk rumah adli ari ni. Dia pon dh terpacak kt dpn hostel ni. Huh!! Kalo ikutkan hati xmau aku ikut dia blk. Menyesakkan nafas aku je. Walaupon dia dh byk kali mintak maaf, tp sori la.. maafmu dh aku layangkan kat tong smpah. Dia ingat aku ni apa?? Xde perasaan.. senangnya nk ckp sori. Dia iingat dgn satu perkataan tu semua masalah akn selesai?? Cakap senang laa. Tp aku ni yg menderita. Tau x betapa pedih dan sedih nya bila di buang keluarga??
"sya dh mkn?" adli bertanya sebaik aku masuk ke dlm kereta.

"dah" jwb ku sepatah. Walaupon benci tp aku xberani nk cakap kurang ajar ng dia. Dia suami aku. Besar dosa tu. Aku tau gk dosa pahala. Tp nk lebih2 sori. TAK DILAYAN!.

"tp abg xmakan lagi. Sya teman kan abg mkn blh??" aku just diam. Adli berhenti kat sebuah restoren kat simpang masuk ke rumahnya. Mamat ni nk gedik2 plk ng aku..lempang kang??hehe..tu ckp dlm hati jew..nk mmpus ckp cmtuh kt suami??

"bungkus jelaa. Penat laa org nk tido." Kataku lepas adli tgk aku xturun2 lagi dr kereta. Dia mengangguk.

Smpai kt rumah aku terus masuk bilik. Mmg aku penat pon ari ni. Smlm tido lambat sebab nk siapkan assgnmnt. Biasa laa wt last minute..hehe.. dkt mahgrib br aku bgun. Pas mandi n solat aku turun bwh. Lapar plk rasa. Aku just breakfast ng roti sekeping je pagi tadi. Tgh hari xsempat nk mkn. Saja aku tipu adli. Adoi..kena masak laa plk.. penat r..aku br nk bukak peti ais, adli dh sergah aku. Terkejut beruk aku. Dia ni mmg xtau bg salam btol.
"sya nk wt apa tu?"
",masak"
"xyh susah2 syg. abg dh beli mknan ni. Jom mkn."adli mununjuk kan 2 polistrin berisi mknan.

Syg??wek nk muntah aku. Aku yg mmg dh kebulur ni terus je menyumbat nasi ke mulut. Lapar wo..kalah org puasa ni. Adli xabis2 jeling2 aku. Huh! Dia igt aku xnmpk la tu. Aku sj je wt xtau. Malas nk layan.

Masa semakin menginjak ke tgh malam. Aku dh ngantuk tp aku malas nk naik bilik awal2. adli msti xtido ag. Lepak kt dpn tv ni lagi bagus. Pukul 1 pagi br aku masuk bilik. Tu pon sb xde cerita menarik kt tv. Aku bukak pintu slow2. kang terjaga plk mamat tu, aku jgk yg susah. Dengan penuh ‘hemah’ dan ‘sopan santunnya’ aku merebahkan diri kat atas katil yg terpaksa di kongsi tu. Yg xleh blah tu laju je tangan mamat tu melingkar kat pinggang aku. Huh! Xtido ag rupanya.

"sya wtpe kat bawah tu. Lama abg tgu"
"tgk tv la wt pe ag. yg awk nk tgu sy tu knpa. Sy xsuruh pon."
"abg xleh tido la kalo sya xde"
Mengada plk mamat ni. Abis tu sebelum2 ni aku xde cmne dia tido. Nk tipu pon agak2 r.
"abis tu smlm2 awk xtido laa ye" sj aku minyindir..haha padan muka.
" smlm lain. Ari ni lain"

adli mula tersenyum2. aku menolak tangan nya dan menarik selimut munutupi seluruh tubuh. Walaupon aku xsuka tido dgn selimut menutup muka sb lemas, tp terpaksa laa aku membiasakan diri. Tu je cr nya nk bg isyarat ‘no entry’ kt Adli. Bahasa plg sopan.

" syg, kenapa kita cmni? abg tau abg salah tapi xblh ke syg maafkan abg. Abg menyesal dan abg jnji tak wat lagi" tangkap sedih laa plk. Huh xde mknanya aku nk terjerat.

"dh laa org nk tido ni" perbualan mati di situ. Masing2 membisu. Aku yg td nya ngantuk terus dh xleh lelap kan mata. Sejak aku tinggal ng adli mana ada hari yg aku leh hidop aman.

Awal2 pagi ag aku dh bangun ari tu. Kalo sebelum ni lepas subuh aku biasanya tido blk tp dlm 2 hari ni aku sgt2 lah rajinnya bgun awal. Bukan apa sj nk larikan diri. Xpon aku smbung tido kat atas sofa kat ruang tamu. Adli xkeje ari ni. Sama laa cuti, pada jumaat n sbtu ni.

" sya jom kuar tgk wayang"
"malas"jwb ku sepatah.
"xbosan ke dok berkurung dlm rumah?" katanya lagi cuba nk berborak ng aku.
"x"
"oo..betul ni xbosan??" adli tersenyum2 kambing.
" jd syg suka ye dok rumah berdua2an ngan abg mcm ni??abg pon suka"

adli sudah pon tergelak. Tangannya dh mendarat kat bahu aku. Xde mknanya laa. Perasaan lebey..aku menguis tangannya tp pastu dia letak blk.aku kuis pastu dia letak blk.eeeeee nyampah r. Aku jeling dia tp dia buat dek je. Lagi geram aku. Adli dh mula laa ni. Dia mula mendekatkan muka. Aku terus bgun.

"Sya!"jeritnya bila tgk aku dh kuar ke taman blkg rumah.

"bosan nyer…" gerutu aku sendirian. Apa nak buat dh nasib badan. Aku tak tau sampai bila aku nk hidup macam ni. Bila di fikir2 kan blk, kenapa laa aku kawen gk ng adli. Padahal mak ayah aku bg green light kt aku kalo aku nk batalkan perkahwinan aku hari tu. Yelaa semua cerita buruk yg diorang dengar pasal aku tu dah terbukti salah dan diorang pon mintak maap kat aku sgt2 sb tuduh aku tanpa usul periksa.

Aku xsampai hati laa pulak nak batalkan perkahwinan aku ng adli tu sb semua persiapan dh siap dan aku pon dh janji ng ayah dulu yg aku akan ikut cadangan ayah yg nak sgt bermenantukan adli.

Dah setengah tahun kami kawen, dan seriously aku still xleh terima adli dlm hidup aku. Aku xleh terima org yg pernah tuduh aku macam2 padahal semua tu xbenar. Ok!! kalau ye pon tak tau cerita sebenar tapi still dia xleh wt aku camtu. Kalo dia betul syg kt aku, dia akan siasat fitnah yg menimpa aku tu, tapi adli?? Apa yg dia buat?? Dia lagi menambahkan beban kau. Disaat aku perlukan seseorang untuk bergantung dan mengharap kan sokongan, di mana dia?? Dia tuduh aku macam2. dan lepas tau cerita sebenar senang2 nya dia mintak maap?? Dia x pikir ke masa2 sukar yg aku dh lalui, perasaan yg sgt teruk bila dibuang oleh keluarga sendiri..

Lama aku berfikir hari tu. Aku dah buat satu keputusan yg xmungkin ada sesiapa yang dapat merubahnya lagi. Biarlah kisah kami sampai disini saja. Aku akan minta adli lepaskan aku. Bukan semua kisah akan ada kesudahan yg baik. Aku dh nekad!

Lepas makan mlm aku dh bersedia untuk gtau adli tentang apa yg telah aku pikirkan siang tadi. Perkara ni perlu settle cepat. Aku tak mau tangguh2 lagi.

"saya ada hal nk bincang ng awk!" aku memulakan topic hangat. Adli memndang tepat ke muka ku.

"ada apa Sya"
"sy dh pikir masak2…" air muka adli berubah
"saya rasa cukup lah sampai sini jew hubungan kita. Saya tak sanggup hidup dengan awk lagi..saya nak……."
aku belum lagi menghabiskan kata2 aku.. adli dah bangun dan naik ke bilik. Aku terkaku di situ. Huh! Senang jew cara dia. Nk lari dr masalah. Masalah xkan selesai kalo dia xcuba untuk selesaikan masalah tu. Dan aku dh pikirkan cara terbaik untuk selesaikan masalah yg membelengu hidup kami ni. Apa lagi yang dia nak. Apa guna nk teruskan lagi hubungan yg tak kan kemana ni. Hati aku takkan terbuka untuk dia.

Dah dekat sebulan aku tak balik rumah adli dan dlm masa sebulan tu kami xpernah contact. Aku rasa hidup aku sedikit tenang tanpa masalah2 yang aku tak mau pikirkan. Aku byk menghabiskan masa dgn study dan sedikit busy dgn majlis dinner bersama SISDA, ( aku pelajar accounting, sisda tu kelab wajib bg semua student account). Kami, student semester 5 bertanggungjwb utk handle dinner pada semester ni. Dinner akan berlangsung pada minggu depan dan alhamdulillah semua persiapan dh siap, harap semua nya lancar pada malam tersebut.

Majlis gilang gemilang anjuran SISDA pon berlangsunglah dengan meriahnya. Aku dan kawan2 fuh berdandan habis!! Tema kami ialah glamour black n white.

Semua member2 rapat aku masing2 bawak pakwe mlm tu.Cuma Lily ngan aku jew yg single mlm tuh, zira, farah dan nora dah tak ingat kat kami dah. Diorang 3 pasangan tuh dok meja lain. Aku dan lily serta member2 sekuliah yg lain duduk di meja lain. Aku ngan lily dh ok dah. Kami tak gaduh pon sebab aku tau dia dh menyesal dengan apa yg dia buat. Semua manusia melakukan kesalahan. Lagipon dia kawan baik aku. Aku sayang kat dia. Ziqrul plk dah tukar kampus tapi mlm ni dia datang. Mungkin member2 kami yg ajak.
"lily ko pergi laa dudok ngan ziqrul,cian dia xdew teman."

Aku cuba menceriakan suasana dgn menyakat lily. Aku tgk lily cam segan ngan aku, mungkin pasal apa yg dia dh wt kat aku dulu kot. Aku tau dia masih rasa bersalah walaupon dh byk kali aku gtau dia, yg aku dh lama maap kan dia.

"hissyyhh!!! Xmau laa aku..ko laa pergi temankan dia"
"eh..eh ko ni. Apa plk aku??ko laa..dia tu dh lama suka kat ko. Ko bg laa dia peluang."
"apa ko ckp ni Sya. Bila plk laa dia suka kat aku, merepek jew ko ni. Dia suka kat ko laa sya"
"haha..ko ne buat lawak plk." Aku mula ketawa. lily pegang tangan aku. Dia seolah nak gtau aku sesuatu.
"sya, jom temankan aku g toilet!"
Masa kat toilet, kami masih lagi membincangkan pasal lily dan Ziqrul. Tp aku pelik sgt. Lily mati2 menafikan yg ziqrul tu mmg suka kat dia.
"sya, ko dgr ckp aku ni. Ziqrul sayang kat ko. Mmg aku sukakan ziqrul tp dia cintakan ko."
"apa ko merepek ni lily?"

"Aku rasa ni lah masa yg sesuai untuk ko tau hal sebenarnya. Pasal perasaan aku kat adli tu sbenarnya xbetul. Apa yg ziqrul bgtau ko semuanya xbetul. Aku hy anggap abg adli tu sbg abg aku. Xlebeh dr tu. Sb hati aku hy pada ziqrul. Bila ziq tau ko nk kawen ng abg adli, dia rancangkan nk perangkap ko mlm tu. Dia xnk ko kawen. Dan aku mmg tau pasal tu. Aku xberani nk gtau ko sb aku syg kat ziq. Aku nk tgk dia bahagia. Hy ko yg bleh wt dia bahagia. Dia ikhlas sayang kat ko. Sb tu dia terpaksa gunakan cara tu. Sblm ni dia takut nk luahkan perasaan dia kt ko sb takut cintanya di tolak. Dia nyesal xgtau ko awal2."

Mlm tu aku benar2 keliru. Betul ke ziqrul suka kan aku?? Tapi kenapa dia xluahkan perasaan dia pada aku awal2 lagi.. kalo x, semua masalah yg menimpa aku sekarang ni xkan jd. Ziq!! Aku pon suka kat ko sbnrnya. Tp aku egt ko suka kt lily sb ko selalu kuar ng lily tu. Aku yg salah paham sbnrnya.

Aku bgun lmbt pagi tu. Mane tak nya.. kul 4 pg br aku tido. Wargh!! Ngntuknya.. lily dan member2 lain semua dh pergi kelas. Aku mempercepatkn langkah agar cepat smpai ke kelas. Habislah aku kena sound ngan en. Zhahar jp ag. Tiba2 aku tersepak batu dan hmpir tersadung. Aduh! Buku2 kat tangan aku abis terjatuh. Masa tu lah aku nmpk ziqrul, dia pon lmbt g kelas gk ari ni. aku tgk dia jalan menghampiri aku. Cepat2 aku ambik buku2 tu dan blah. Aku xtau cmne nk berhadapan ngan dia. Jantung aku cam nk jatuh. Gugup semacam jew.

Balik dr kuliah tetibe lagu ‘pergi’ nyanyian aizat bergema dr henset aku..

Adli call! Nk jawab kew x?? kalo jawab mesti aku nyesal t sb terpaksa dgr kata2 rindu dia tuh..tp kalo xjawab, xpew kew??kot laa dia ada hal penting nk gtau. Pasal penceraian kitorang ke. Hah! Cerai?? Berita bek ni.. jawab lah.

"hello"
‘assalamualaikum Sya. Sya sihat?? Sya ktne ni??"
"waalaikumussalam. Sihat. Kt bilik."
"jap ag abg sampai.. sya siap eyh.."
"siap pegi mane??"
" blk rumah laa.. ari ni kan ari khamis. Dah lama Sya xblk..sya siap eyh. Abg dah dkt nak smpai dah ni"
"tak nak. Sy ada byk keje ni"
" Sya! Jgn cam ni.. keje tu kan leh wat kat rumah je. Lagipon cuti mid term dah start kan. Cuti seminggu takkan nak dok hostel. Mesti semua students balik rumah. Sya tak takut ke dok sorang2 kat hostel tu?"

Aik dia nih?! Tau2 jew pasal cuti ni.. seingat aku tak pernah aku gtau dia pasal ni. lagipon dah lama dah xcontact ng dia. Tetiba ari ni col plk.. mimpi pe tah semalam.


"mane awak tau cuti mid term sekarang?"
" abg kan seorang suami yg peka? Terdengar suara adli menahan gelak di hujung talian. Ada2 je dia ni.
"peka ke pekak!" aku menjawab blk.. tp kali ni aku dh turunkan volume suara aku ke tahap plg minima..
"apa dia Sya?? Abg xdengar?"
"xde pape!"

Dah 3 hari dah aku dok rumah Adli. Bosan dowh. Terperuk jew kat rumah ni. cam katak bwh tempurung dah aku ni. dah lama xtgk wayang. Hah!! Br aku egt. Hari ni citer ‘syurga cinta’ kuar. Nak tengok..!!nak tengok..!!aku dah melonjak kegumbiraan. Dh lama aku tgu nk tgk citer nih..tapi……………..camne nk kuar?? Rumah adli ni susah cket nak dpt bas. Teksi pon setahun sekali nak nmpak pon susah. Pe ke pedalaman nye rumah adli nih.. area ni tak laa ulu pon.. tp rumah Adli ni.. kat rumah teres 2 tingkat kat taman in Dah..jauh tu nak menapak ke ujung simpang nuh..nak tunggu bas. Malas aku nak jln. Dah laa panas..

Tetibe adli call
" hye Sya. Watpe tu"
"mm xde wt pape.."
"Sya siap eyh.. abg on da way nak blk nih"
" nk blk, blk laa.. nape nak suh sy bersiap plk.. bj yg sy pakai skrg ni ok lagi.. br pas mandi td.."
aku menilik baju yg tersarung kat badan aku.. t shirt tanpa lengan dan skirt labuh.. apa hal adli nak aku bersiap2 plk..sb nk sambut dia blk?? Huh xde mkna nya..!
"Sya siap laa.. pakai baju lawa2 cket. Kte g kuar tgk wayang.."
Wayang??? Nk tgk wayang kew?? Dia ni cam tau2 je apa aku ngah pK..tapi..relex.. Intan Syafira Ilyana relex k. jgn gelojoh..jual mahal cket!
"alaa malas r nk kuar..last minute baru nak gtau.."
"abg lupa nak bgtau smlm.. jom laa Sya. Citer syurga cinta. Awal ashaari belakon. Sya kan minat kat awal. Tak nak tgk ke?" wah! Dia dah pasang jerat.. mmg aku minat kat awal ashaari..minat sgt.. huh! Susah nak tolak ni..
" sy siap lama.. sanggup ke awk tgu?" hehe tu tanda nya aku dah setuju..
"sanggup syg. Untuk syg apa pon abg sanggup!"
Eh..ehh… lebih2 plk dia nih…

Best giler citer tuh..sweet je kisah cinta syuhada (heliza) dan imran (awal). Datuk syuhada kata, dlm dunia ni ada 3 jenis jodoh. Pertama jodoh dari syaitan. Yg kedua jodoh dari jin dan yg ketiga jodoh dari Allah..!

bestnya jadi syuhada dlm citer syurga cinta tu. Dia mendapat jodoh dari Allah. Bahagianya Syuhada. Dia cantik, lemah lembut baik hati dan yg plg penting dia dh berjaya mengubah seorang lelaki yg dulunya xpernah kenal Tuhan akhirnya kembali sujud pada yg Esa.

" Sya lapar tak??" Adli menghalau lamunan aku sketika tadi. Makan?? Mm…aku mmg lapar nih..
" mmm"
Ringkas aku menjawab. Cukop utk dia faham mksud aku tuh. Aku mengalih pandangan ke hadapan aku. Tak kuasa nak membalas renungan Adli yg merimaskan tu. Kami pilih untuk makan di nasi ayam di KFC. Tetapi tetiba jew ada satu perkara mengejutkan yg terjadi…jeng!! Jeng!! Jeng!!

"hye Sya."
Ziqrul menegur. Aku tergamam di situ..Kaku..! adli menyambut huluran tangan ziqrul apabila melihat aku yang tidak menunjukkan reaksi untuk menyambut tangan itu. Tetapi ziqrul menjatuhkan tangannya kembali tanda tidak mahu berjabat tangan dgn Adli. Aku tgk air muka Adli berubah. Malu kowt. Yg aku confius nih Apa ziq wat kat sini?? Dia x blk kg ke?

" ni untuk Sya" ziqrul dgn selamba menyerahkan sejambak bunya ros merah kat aku. Wow! Cantik siot!! Ziqrul melutut di hadapan aku.
"Intan Syafira Ilyana! Terimalah bunga ni tanda kasih sayang Ziq kat Sya selama ni"
Ziq masih menghulurkan jambangan bunga tadi. Alamak! Apa aku nak buat ni?? nak ambik ke?? Adli dah jeling2 aku dah. Bunga ni cantik. Serius cakap. Aku mana pernah dapat bunga sebelum ni. mm… nak ambik boleh x??

Aku mengangkat tangan utk menyambut jambangan bunga ros merah tu. Tetapi belum sempat aku menjamah bunga tuh satu tumbukan tepat mengenai pipi Ziqrul. Ziqrul jatuh tersusuk. Suasana hangar serta merta.

" ko sedar taka pa yg ko buat ni hah!!" jerkah Adli kat ziqrul. Aku mulai takut.
" ya! aku sedar.. dan sebab aku sedar laa aku wat camni. Aku nak ko pulangkan Sya kat aku. Dia xcinta kan ko. Dia hanya akan bahagia hidop dengan aku."
Satu lagi tumbukan tepat mengenai pipi Ziqrul. Maka bermula lah adegan tumbuk menumbuk di situ. Aku rasa malu kerana dah menyebabkan kekecohan di restoren KFC ni. aku cuba meleraikan mereka.
" sudah lah kamu berdua. Jangan jadi macam budak- budak. Berhenti!!"
Tak berkesan.. malah pergaduhan makin rancak. Aku dah geram dah ni.

" berhentiiiiiiiiiiiiiii!!" aku menjerit sekuat hati. Kuat giler aku jerit. Aku rasa org kat tingkat 5 pon leh dengar suara aku tuh.
Sepantas kilat, semuanya reda.. Adli dan Ziqrul masing2 senyap. Tersentap mereka mendengar jeritan aku. Pandangan aku tak lepas memandang Adli dan Ziqrul bergilir2. muka aku dah merah giler menahan marah.

"jom balik!" adli mengheret tangan aku. Tetapi tangan kanan aku disambut oleh Ziqrul. Huh!! Nak men tarik2 plk diorang nih. Aku menarik kedua2 tangan aku dan blah.. malas aku nak layan kanak2 istimewa nih. Wat malu aku je. Aku dah lari meninggalkan mereka.

" aku akan hantar rombongan meminang Sya. Aku rasa bek ko ceraikan dia sebelum dia sendiri yg tinggalkan ko. Dan ko sendiri pon tau kan yg Sya mmg tak pernah mahu hidup dgn ko! Ko mengalah je laa." Ziqrul cuba menaikkan kembali suhu kemarahan Adli yg tadinya sedikit surut.
Adli tidak mengendah kan kata2 Ziqrul dan terus berlalu.

Adli ke tempat parking kereta. Puas Adli cuba mendail no tel Sya. Tapi tak berangkat. Kemana lah Sya ni pergi. Dah dekat maghrib ni. tak kan nak lari dari rumah kot. Ketika sampai kat kereta satu sergahan menyapa halwa telinga nya.

" cepat laa sikit. Org nak blk ni"
SYa!!! Adli tersentap. Huh! Aku egt dia dah pergi mana dah tadi. Adli sedikit gembira melihat sya berada dekat dgn kereta nya.. tetapi aabila melihat muka Sya , tah kenapa wajah Ziqrul terbayang dlm kotak fikirannya.!

Aku ngan adli masing2 diam dlm kete. Sesekali aku jeling adli di sebelah. Seriusnya muka dia. Marah kat aku ke. Apsal nak marah kat aku plk. Aku tak wat salah pon. Aku yg sepatutnya marah kat dia. Teruk Ziqrul di belasahnya.

Sampai di rumah, aku skali lagi terkejut bila tgk ramai org ada kat rumah aku. Byk betul laa kejutan untuk aku mlm nih. Aku memeluk mak aku yg berdiri di muka pintu menyambut kepulangan kami. Apa mak , ayah n kak ita wat kat sini?? Selalunya kalo nak datang diorang akan bgtau dulu.

"assalamualaikum mak," aku sudah berada dlm dakapan mak. Rindunya aku kat mak. Lama dah xjumpa mak, ayah n kak ita.
"waalaikumussalam Sya. Sya macam nana sihat?" kami masih lagi berdiri di muka pintu.

Aku melangkah masuk ke rumah. Hah baru aku perasan! Nape gelap je.

" xde letrik ye mak?? Nape xpasang lilin. Lilin ada tu hah kat atas almari."
Senyap!
Tiba- tiba!!!
"surprise!!"

kedengaran jeritan serentak yg ditujukan kepada aku. Ruang tamu yg tadinya gelap gelita kini dah terang benderang. Ramainya orang. Lily, zira, farah dan nora pon ada. Selebihnya aku tak kenal sape? Kawan Adli kowt. Eh..eh!! tgk atas meje tu..

ada kek laa….
"happy besday ……to you..!! heppy besday to you!!..heppy besdayyy hepy besdayy… heppy besday to …….Intan Syafira Ilyana!"
Hah ari jadi aku??? A’ah yelaa. Ari ni kan ari jadi aku. Camne aku leh lupa ni. first time aku lupa hari jadi sendiri. Apa laaaaaa aku ni. Adli berdiri di depan aku. Mesti semua ni dia yg plan. Aku mengagak. Lilin pada kek ku tiup. Mereka semua bertepuk tangan. Bestnya! Tak pernah aku celebrate besday semeriah ni.


" selamat hari tua Sya" Lily, zira, farah dan nora dah ada kat depan aku dah. Muka hepy je diorang. Suka laa tu dpt mkn kek.. heheh.. diorang ni mmg hantu kek. Terutama si zira tuh. Kami saling berpelukan. Kak ita menyentuh bahu aku dari belakang.

"kak, thanks sebab datang! Rindunya kat akak!? Pelukan beralih pada kak ita ku yg tersayang pula.
Mak ayah berdiri di sebelah Adli, ku pandang kejap. Aku mengatur langkah ke mereka.

" mak, ayah!" mak memeluk aku dan ayah pula mengusap kepalaku. Air mata aku mula bergenang.

Pastu mak main2 mata ngan aku. Eh! Mak ni nape plk. Sakit mata ke?? Dari tadi matanya bergerak2 mengarah ke ADli yg berdiri di sebelahnya. Oo aku mula paham. Aku hulur tangan tuk salam ng Adli pula. Adli menghadiahkan satu kucupan ke dahi aku. Kurang ajar punya laki. Xpasal2 kami kene sorak ng member2 aku n member2 adli. Kak ita pon sama. Malu dowh..

Banyak hadiah aku dapat..penatnya.. Tido time!! Aku merebahkan badan ke katil. Mak ayah n kak ita pon dah lama masuk bilik. Mak ayah tido kat bilik kat tingkat bawah. Kak ita pula tido kat sebelah bilik aku. Aku dengar pintu di kuak perlahan. Mesti Adli. Aku pura2 tido. Hairan binti ajaib aku apabila lampu bilik dah lama ditutup tapi Adli masih tak naik ke katil lagi. Apa yg dia buat.

Setelah hampir sejam aku membatukan diri. Aku berpaling mencari2 kelibat Adli. Satu makhluk ku lihat sedang terbaring di atas sofa dlm bilik kami. ADLI??? Tak pernah2 aku dia tido kat atas sofa sebelum ni. marah benar dia pada aku. Baru aku perasan, Adli xbyk cakap mlm ni. Ngan ayah n mak pon dia borak ala kadar je. Sekadar x mau mengecik kan hati mak n ayah.

Henset aku tetiba berbunyi. Lama ku renung henset tu. Ziqrul yg call. Aku rasa malas pula nk jwb panggilan tuh. Penat bercampur ngantuk membuatkan aku meng ‘off’ henset aku.

Mak, ayah dan kak ita awal2 pagi lagi dah bertolak balik kg. sedih aku nk melepaskan diorang. Tapi nak wat camne, masa amat mencemburui kami. Rasa sekejap je bersama mereka. Tgh hari tu skali lagi ziqrul call aku.

" Sya, ziq kat dpn rumah sya ni. sya keluar kejap.!"talian terus putus. Adli menjeling aku sekilas.

Aku keluar dan membuka pintu pagar. Kami berbual2 di gate je. Tak berani aku nak pelawa ziq masuk. Kang tak pasal2 bertumbuk ag diorang nih. Kecoh t.
" nape sya xjawab call ziq smlm?"
" sya dah tido dah semalam ziq, sori k."
oo.. yeke! K takpe. Ni hadiah untuk sya. Selamat hari lahir Intan Syafira Ilyana" Sejambak bunga ros dan satu kotak kecil dihulurkan padaku.
"terima kasih" hadiah ziq ku sambut.
"Sya bukak laa hadiah dlm kotak tu!"

Aku mengikut je. Kotak kecil itu ku buka. Cincin emas bermata tiga itu sangat cantik. Tanpa aku sedar aku tersenyum memandang cincin itu.

" ziq pakaikan eyh??" cincin itu dah bertukar tangan. Ziqrul menarik tangan aku. Tanpa sedar juga aku menarik tangan aku kembali. Adli dah berada kat sebelah aku. Bila masa plk dia keluar nih.

"baik ko blk sebelum hancur muka ko aku kerjakan." Perlahan adli bersuara tapi tegas. Cukop untuk membuatkan aku menggeletar.

" aku nak ko ceraikan Sya sekarang juga. Cukop lah selama ni ko menyiksa dia?"
" ziq!! Apa ziq cakap ni" aku terkejut dengar kata2 ziqrul. Berani giler dia nih.
Ziqrul menarik tangan aku ked lm genggamannya.
" ziq syg kat sya. Sudi tak sya menjadi suri di hati ziq?" lembut bicara ziqrul. Bicara seorang lelaki yg aku tunggu2 selama ni.

" ziq! Sya pon syg kat ziq. Ziq pernah menjadi putra idaman sya. Ziq menghiasi mimpi2 sya. Dan sampai sekarang pon, kasih sya masih tersisa untuk ziq." Aku merenung Ziqrul. Ada sinar bahagia di matanya. Aku berpaling ke Adli yg nak melangkah pergi dari situ.

"abg adli! Tgu..!! Sya nak abg dengar semua ni." langkah Adli terhenti. Keruh wajahnya.
Aku mengalih kembali pandangan kepada ziqrul. Aku menarik tangan aku dlm pegangannya.
"kisah kita dah jadi sejarah ziq. Sya isteri org. Sya tak nak jadi isteri derhaka. Sya tak nak masuk neraka."
"tapi sya??! Ziq nak menghalalkan hubungan kita ni. ziq sanggup tgu Sya habis edah. Ziq sanggup Sya."
"penceraian tak mungkin terjadi Sya. Abg takkan ceraikan Sya." Adli akhirnya bersuara. Sayu suaranya. Aku merenungnya, lama..

"sebelum ni, Sya pernah mintak cerai. Sya bersyukur sb Abg Adli menolaknya mentah2. sekarang Sya nak Ziq lupakan Sya. Carilah wanita lain yg lebih baik dan lebih cantik dr Sya. Ziq juga berhak hidop bahagia."

" ziq hy bahagia kalo hidup dgn Sya. Ziq tau Sya juga akn bahagia hidup dgn ziq. Sya xsayang kat adli. Ziq tau dan smua org juga tau pasal ni. untuk apa Sya korban kan hidup Sya untuk adli?" ziqrul mendengus kasar.

"abg Adli suami sya. Hidop mati sya hy utk suami je skrg. Sya tak tau bila, tp sya rasa tak biasa kalo abg adli tak ada."

Aku menarik adli masuk ke dlm rumah dan meninggalkan ziqrul yg masih berdiri di gate. Aku lega dpt melepaskan semua beban di dada ku selama ni. sebenarnya aku tak sangka aku akan menolak cinta ziqrul. Cinta yg aku tgu2 selama ni. rupanya cinta aku pada dia tak kuat. Sebaik menutup pintu rumah, adli terus menarik aku dlm pelukannya.

"abg syg kat sya. Terima kasih sayang sebab pilih abg!" kemas pelukan nya. Aku termalu sendiri. Bahagia nya aku rasa sekarang. Tapi cepat2 aku meleraikan pelukan Adli.

" dah laa org nk masak ni. dak kul 2 dah ni." aku mencari alasan. Adli masih tak melepaskan tangan aku. Aku menjeling manja.

" org nak masak ni. tak nak makan ke?? Xlapar?" sambung aku lagi pura2 marah.

" TAK NAK" laju adli menjawab. Di raihnya aku ke dlm pelukannya sekali lagi.

"xpuas lagi nak peluk Sya. Tak mkn pon xpe. Asal kan syg ada ngan abg."

Adli merenung aku lama. Mukanya didekatkan ke muka aku. Dekat dan semakin dekat. Aku tergamam disitu tak tau nak wat apa. Nak lari pon xleh sb tangan adli kemas memegang bahu aku. Muka aku sure merah dah time tu. Adli mula merapatkan lagi jarak antara kami. Bibirnya menyentuh telinga aku.

"jom naik atas" kat Adli separuh berbisik. Adli dh dukung aku tanpa sempat aku nak mengelak.

"makk! Ayaaaaah! Kak Itaaaaa! Tolooooonng Sya! Hati ku menjerit.

tq sb sudi baca..

Monday, September 14, 2009

Diri Saya



Saya seorang yang ringkas je...... cuma saya agak pendiam dengan orang yang tidak dikenali, saya berumur 24 tahun tahun, saya mempunyai lapan orang adik beradik iaitu anak yang kedua. saya anak sulung perempuan, berat sikitlah tanggjawabnya tapi saya gembira mempunyai keluarga yang besar macam-macam kerenahnya....... nak-nak masa berkumpul ramai-ramai masa tu lah paling best...

Sebelum ni saya belajar di Technology Park Malaysia, gembira gak belajar kat sane.... satu bilik 2 orang, time cuti bile bosan duk kat bilik, saya dan kawan-kawan suka berjalan-jalan di kawasan tersebut, maklumlah tempat dalam taman bleh cari buah-buahan contohnya nangka & mangga. Petronas pun menjadi tempat persinggahan saya.....

Tapi sekarang habis dah belajar, dah bekerja pun.... banyak juga tempat yg pernah saya kerja dekat kemaman ini, tempat last sy bekerja buat masa nilah sekarang................. sebuah syarikat saya belajar untuk buat blog ni, bnyk lah juga pengalaman yang saya perolehi..... kerja kat sini kadang2 best jg kerana ade juga lah belajar benda-benda baru, contohnya dpt bljr buat blog.....